Beşerî coğrafyanın bir alt disiplini olan kültürel coğrafya
Carl Sauer ile doğal görünüm olarak başlamıştır. Kültür dinamik olarak nesilden
nesile değişime uğrayarak yeni ögeler belirler. Kültürel coğrafyada kültür
grupları ile toplumun mekânsal işleyişi bakımından mekânsal farklılıkları
ortaya koyar.
Sauer Amerika coğrafyasında Berkeley Okulunu kurmuş ve
kültürel coğrafyada landscape ekolünü savunmuştur. Yeni kültürel
coğrafyacılarda yeni ögeler ekleyerek alanı zenginleştirmiştir. Kültürel
coğrafya anlaşmazlıkların, tutkuların, bağlılıkların ve coşkuların yaşandığı
bir gelenek olarak dünya ile bir dizi entelektüel ve özünde siyasallaştırılmış
ilişkiler olarak düşünülmelidir. Bundan dolayı ne zamana ne de mekâna
sabitlenmiş bir düşünce tarzıdır. Yine de bu tarz düşünceyi oluşturmaya götüren
kesin ipuçlarını ortaya çıkarmak mümkündür. Bu şekilde, kültürel coğrafya
kapalı ve sınırlı bir akademik çalışma alanı olmadığı için açık ve dolu bir
düşünce tarzıdır. Bütün olarak ele aldığımızda kültürel coğrafyada beş belirli
temanın varlığı dikkati çeker. Bunlar eşyaların düzenlemesi olarak kültür, bir
yaşam biçimi olarak kültür, anlam olarak kültür, yapı olarak kültür, güç olarak
kültürdür. Bu temalar farklı biçimlerde birbirine bağlanmakta ve uzun zamandır
varlığını sürdürmektedir. Bunlar hem bir düşünce tarzı hem de önemli bir
araştırma ve tartışma sahası olarak kültürel coğrafyayı simgelemektedir. Kültürel coğrafya artık sosyal teoriden kıta felsefelerine
ve psikanalitik yaklaşımlara kadar uzanan heyecan verici bir kaynak ve gelenek
yelpazesi olan alt dallara ayrılmıştır. Kültürel coğrafya için yerli ve yabancı
kaynak taraması yapılmış ve alana ait çalışmalar bir araya getirerek alan
yazılarının kavramsal çerçevesi oluşturulmuştur. Çalışmadaki amacımız, kültürel
coğrafyanın kuruluşundan günümüze kadar geçirdiği evreleri ortaya koyarak daha
ileri taşımaktır.
Bu kitabın bölümleri bulunmamaktadır.
Atıf Sayısı :