Psikanalitik Eleştiri Bağlamında Süha Ve Pervin’de Benliğin İzleri

Yayın Yılı: 2024
Sayfa Aralığı : 317-332
Kitap Dili : Türkçe

Anahtar Kelimeler


Edebiyat-ı Cedide’nin önde gelen temsilcilerinden olan Tevfik Fikret’in Servet-i Fünun dergisinin önemli bir yere gelmesinde oldukça kıymetli bir rolü vardır. Şiirlerinde karamsar bir bakış açısına sahip olan şair, marazî, buhranlı ve sıkıntılı bir ruh hâline sahiptir. Bu da Fikret’in şiirlerine psikolojik açıdan yaklaşmaya uygun zemin hazırlamaktadır. 1897’de “Hayal-Hakikat” üst başlığıyla Servet-i Fünun’da yayımlanan “Süha ve Pervin” şiiri de Fikret’in benliğini yansıtan ve hayal-hakikat çatışması üzerinden şairin buhranlı, karamsar ve marazî ruh hâlini ortaya koyan bir şiirdir. Böylece ilgili şiirde de Fikret’in psikolojik buhranı ve sıkıntılı ruh hâli tespit edilmektedir. Süha ile hayalperest, Pervin ile gerçekçi ve materyalist yön ortaya konmuştur. Sonuç olarak söylenebilir ki Süha ve Pervin’e yansıyan psikolojik ögeler tespit edildiğinde Fikret’in buhranlı ruh hâli anlaşılmış olacaktır. Süha ve Pervin’i adeta araç olarak seçen şair, kendi benliğinin sınırlarını metne yansıtmıştır. Çalışmada amaçlanan Süha ve Pervin üzerinden şairin benliğini tespit etmektir. Böylece Tevfik Fikret’in kişiliğinin şiire nasıl ve ne kadar yansıdığı anlaşılmış olacaktır. Buradan hareketle Edebiyat-ı Cedide’nin genel bir özelliği olan buhran ve sıkıntının Süha ve Pervin’e nasıl yansıdığı görülerek Fikret’in kendi benliğini şiire yansıttığı anlaşılacaktır.

Kitap Adı: Anlatı Üzerine Anlatı Edebiyat Kuramı Ve Eleştiri
Editor: Elmas Şahin
Yayın Yılı: 2024
Sayfa Sayısı: 390
DOI: 10.37609/akya.1151
Kitap Dili : Türkçe
Kitaba Git
Bölüm Adı Yazar Adı Detay
Anlatının Başlangıcı Elmas Şahin Bölümü Görüntüle
Anlatı Üzerine Tuncay Saygın Bölümü Görüntüle
Husserl’in Fenomenolojik Anlam Kuramı Bağlamında Fenomenolojik Bir Okuma Örneği Berrin Kasımoğlu Dönmez, Yusuf Söylemez Bölümü Görüntüle
Ben Ve Öteki Başak Özker Bölümü Görüntüle
Estetik Haz / Zevk Kamuran Elbeyoğlu Sirkeci Bölümü Görüntüle
Bir Müzik Klibinin Göstergelerarası Analizi: Naughty Boy ‘la La La’ Mustafa Gültekin Bölümü Görüntüle
Mitokritik: Gilbert Durand’ın Arketipolojik Yöntemi Medine Sivri, Damla Ötenkuş Bölümü Görüntüle
Kahraman Olgusundan Hareketle Battal Gazi Hikâyelerinin Arketipsel Eleştiri Bağlamında Tahlili Begüm Kurt Bölümü Görüntüle
Üstkurmaca Hasan Sakın Bölümü Görüntüle
Oyun, İroni, Mizah, Parodi, Pastiş Hatice Gündoğan Bölümü Görüntüle
Edebiyat-sinema İlişkisi Bağlamında Bir Uyarlama Örneği: Uçurtmayı Vurmasınlar Sevinç Yıldız Bölümü Görüntüle
Klasik Türk Edebiyatı Metinlerine Ontolojik Yaklaşımlar: Nef’i’nin Ol Redifli Gazelinin İncelenmesi Salih Özyurt Bölümü Görüntüle
Vahşiliğin Diyalektiği Postkolonyal Edebiyatta Öteki-yazı-ceza-vahşilik: Franz Kafka Ve “ceza Kolonisinde” Kadriye Öztürk Bölümü Görüntüle
Postkolonyal Söylemde Başat Frankofon Perspektifler Pınar İnceefe, Sibel Kuşca Güngör Bölümü Görüntüle
Yapıbozum Kâzım Yetiş, Nur Doğan Bölümü Görüntüle
Postmodernizm Için Bir Giriş Tuncay Saygın Bölümü Görüntüle
Metinlerarasılığın Kuramsal Temelleri Mustafa Gültekin Bölümü Görüntüle
Hürriyet Kavramı Çerçevesinde “hürriyet Kasidesi” İle “sergüzeşt” Arasındaki Metinlerarası İlişki Mehmet Fetih Yanardağ Bölümü Görüntüle
Animasyon Geçiş Nesneleri: Çizgi Filmlerin Gerçek Benliğin Gelişiminde Rolü Fulya Kincal Bölümü Görüntüle
Edebiyat Ve Teknoloji Koray Üstün Bölümü Görüntüle
Toplumsal Cinsiyet Farklılığının Yazılı Söylemlere Yansıması Gülcan Çakır Bölümü Görüntüle
Psikanalitik Eleştiri Bağlamında Süha Ve Pervin’de Benliğin İzleri Mustafa Aydemir, Orçun Aydoğdu Bölümü Görüntüle
Sema Kaygusuz’un “i̇nsan Dipleri”, “yülerzik” Ve “azrail” Adlı Hikâyelerine Ekoeleştirel Bir Okuma Mehmet Fetih Yanardağ, Gamze Yücel Bölümü Görüntüle
Amin Maalouf’un Empedokles’in Dostları Adlı Romanında ‘katharsis’in İzleri Necmiye Ayşim Parlakyıldız Bölümü Görüntüle
Anlatının Sonu Elmas Şahin Bölümü Görüntüle

Atıf Sayısı :