Yapıbozum

Yayın Yılı: 2024
Sayfa Aralığı : 225-232
Kitap Dili : Türkçe

Anahtar Kelimeler


II. Dünya Savaşı’nın ardından, savaşın yarattığı ağır atmosfer içerisinde filizlenen ve postmodern eleştiri sisteminin ifadesi olan yapıbozum (yapısöküm/ postyapısalcılık/ dekonstrüktivist eleştiri), Jacques Derrida’nın ileri sürdüğü fikirler doğrultusunda hayat bulmuştur. Dekonstrüktivist eleştiri, en başta Batı metafiziğinin logos merkezli düşünme sistemini eleştirir ve bu düşünme sistemini temelinden sarsmaya çalışır. Bu nedenle Eski Yunan filozoflarının üzerinde devamlı durduğu tanrı, ruh, madde, hakikat gibi kavramları ve bu kavramlardan yola çıkarak mantık merkezini oluşturan düşünce sistemlerini sorgular. Ancak başta Derrida olmak üzere dekonstrüktivist eleştiriye farklı bakış açıları ile katkıda bulunan Michel Foucault, Gilles Deleuze, Jacques Lacan, Roland Barthes, Jean Baudrillard ve özellikle edebiyatta yapıbozum yöntemini uygulayan Paul de Man, Geoffrey Hartman gibi daha pek çok kuramcı ve eleştirmen, yerleşik mantık merkezini bir hamlede sarsmanın veya deyim yerindeyse yıkmanın mümkün olmadığının farkındadırlar. Onlara göre bu zorluğu aşmanın en kolay yolu, merkezi kuran yapıları altüst etmektir. Bu yazımızda dekonstrüktivist eleştiri yönteminin rasyonel düşünme sisteminin yapılarını ters yüz ediş mantığını ve yollarını Derrida’nın görüşlerinden yola çıkarak ele alacağız.

Kitap Adı: Anlatı Üzerine Anlatı Edebiyat Kuramı Ve Eleştiri
Editor: Elmas Şahin
Yayın Yılı: 2024
Sayfa Sayısı: 390
DOI: 10.37609/akya.1151
Kitap Dili : Türkçe
Kitaba Git
Bölüm Adı Yazar Adı Detay
Anlatının Başlangıcı Elmas Şahin Bölümü Görüntüle
Anlatı Üzerine Tuncay Saygın Bölümü Görüntüle
Husserl’in Fenomenolojik Anlam Kuramı Bağlamında Fenomenolojik Bir Okuma Örneği Berrin Kasımoğlu Dönmez, Yusuf Söylemez Bölümü Görüntüle
Ben Ve Öteki Başak Özker Bölümü Görüntüle
Estetik Haz / Zevk Kamuran Elbeyoğlu Sirkeci Bölümü Görüntüle
Bir Müzik Klibinin Göstergelerarası Analizi: Naughty Boy ‘la La La’ Mustafa Gültekin Bölümü Görüntüle
Mitokritik: Gilbert Durand’ın Arketipolojik Yöntemi Medine Sivri, Damla Ötenkuş Bölümü Görüntüle
Kahraman Olgusundan Hareketle Battal Gazi Hikâyelerinin Arketipsel Eleştiri Bağlamında Tahlili Begüm Kurt Bölümü Görüntüle
Üstkurmaca Hasan Sakın Bölümü Görüntüle
Oyun, İroni, Mizah, Parodi, Pastiş Hatice Gündoğan Bölümü Görüntüle
Edebiyat-sinema İlişkisi Bağlamında Bir Uyarlama Örneği: Uçurtmayı Vurmasınlar Sevinç Yıldız Bölümü Görüntüle
Klasik Türk Edebiyatı Metinlerine Ontolojik Yaklaşımlar: Nef’i’nin Ol Redifli Gazelinin İncelenmesi Salih Özyurt Bölümü Görüntüle
Vahşiliğin Diyalektiği Postkolonyal Edebiyatta Öteki-yazı-ceza-vahşilik: Franz Kafka Ve “ceza Kolonisinde” Kadriye Öztürk Bölümü Görüntüle
Postkolonyal Söylemde Başat Frankofon Perspektifler Pınar İnceefe, Sibel Kuşca Güngör Bölümü Görüntüle
Yapıbozum Kâzım Yetiş, Nur Doğan Bölümü Görüntüle
Postmodernizm Için Bir Giriş Tuncay Saygın Bölümü Görüntüle
Metinlerarasılığın Kuramsal Temelleri Mustafa Gültekin Bölümü Görüntüle
Hürriyet Kavramı Çerçevesinde “hürriyet Kasidesi” İle “sergüzeşt” Arasındaki Metinlerarası İlişki Mehmet Fetih Yanardağ Bölümü Görüntüle
Animasyon Geçiş Nesneleri: Çizgi Filmlerin Gerçek Benliğin Gelişiminde Rolü Fulya Kincal Bölümü Görüntüle
Edebiyat Ve Teknoloji Koray Üstün Bölümü Görüntüle
Toplumsal Cinsiyet Farklılığının Yazılı Söylemlere Yansıması Gülcan Çakır Bölümü Görüntüle
Psikanalitik Eleştiri Bağlamında Süha Ve Pervin’de Benliğin İzleri Mustafa Aydemir, Orçun Aydoğdu Bölümü Görüntüle
Sema Kaygusuz’un “i̇nsan Dipleri”, “yülerzik” Ve “azrail” Adlı Hikâyelerine Ekoeleştirel Bir Okuma Mehmet Fetih Yanardağ, Gamze Yücel Bölümü Görüntüle
Amin Maalouf’un Empedokles’in Dostları Adlı Romanında ‘katharsis’in İzleri Necmiye Ayşim Parlakyıldız Bölümü Görüntüle
Anlatının Sonu Elmas Şahin Bölümü Görüntüle

Atıf Sayısı :