Anadolu Selçuklu Mimarisinde Çini Süslemeleri Ve Seramik Uygulamalarının Dini Ve Eğitim Yapılarında Kullanımı
Anahtar Kelimeler
Anadolu mimarisinde kullanılan çini sanatı, kökenini
Selçuklulardan almış ve Osmanlılarla birlikte ağırlıklı olarak Anadolu Türk
mimarisinde gelişerek günümüze kadar gelmiştir. Anadolu çinilerinde görülen
Selçuklu sanatı, yeni desenler, renkler ve renkler yaratmak için önemli bir
dekoratif teknik haline geldi. Çini sanatı Anadolu Selçuklu dönemi mimarisinde
büyük gelişme göstermiş, çeşitli teknikler kullanılarak başarılı örnekler
ortaya çıkmıştır. Eyvan, Selçuklular döneminde var olan ve daha sonra
Osmanlı’ya devredilen mimari yapılardan biridir. İnşaat sürecinin ardından
oyma, gravür gibi dekoratif işlemler gerçekleştirildi. İslam öncesi İran sanatı
ile İslam sanatının birleşmesiyle Selçuklu Devleti döneminde bambaşka bir
mimari üslup ortaya çıktı. Anadolu’nun günümüze ulaşan en önemli anıtsal mimari
yapılarının çoğu dini mimari yapılardır. Ve İslam kültürü Anadolu’ya
yayılmıştır. Selçuklu döneminde çini mozaik tekniğiyle yapılmış süslemelere
sıklıkla rastlanmaktadır. Malatya Ulu Cami, İran Büyük Selçuklu
Devleti’nin cami mimari geleneğinin Anadolu’da bilinen tek örneği olup, mozaik
ve çini süslemeleri açısından büyük önem taşımaktadır. Eyvanındaki mozaik çini
süslemeleriyle ünlüdür. Tamamen geometrik desenlerden oluşmuştur. Bizans
mimarisini süsleyen girift mozaikler ve freskler, Türk sanatında yerini
çinilere bırakmıştır. Mimari üsluplarla uyum içinde gelişen çini sanatı,
Selçuklularla birlikte Anadolu’ya da girmiş, pek çok tekniğin sergilendiği,
dikkat çekici bir incelikle gelişmiştir. İran›daki Uygur, Gazneli, Karahanlı ve
Büyük Selçuklu gibi önde gelen Türk devletleri İslam mimarisinde çininin ilk
gelişimine öncülük etmiştir.
Bu kitabın bölümleri bulunmamaktadır.
Atıf Sayısı :