Erwin Panofsky’nin İkonoloji Ve İkonografik Eleştiri Yöntemi Bağlamında Bir Sanatçı Örneği: Ümit Parsıl
Anahtar Kelimeler
Sanat eserlerini eleştirmek ve uygun geri bildirim sağlamak,
düzenli hazırlık ve kapsamlı çalışma gerektirir. Bu şekilde düzenli bir çalışma
belirli yaklaşımlar dahilinde oluşturulur ve anlam kazanır. Bu yaklaşımlarda
eleştirinin nasıl, hangi yönde ve ne tür bir eleştirel teoriye dayalı olarak
gerçekleştirileceğinin belirlenmesi gerekmektedir. Bu bakımdan eleştirel
uygulamalar günümüzde uygulanan sanat merkezli yöntemlerin bir parçası olarak
karşımıza çıkmaktadır. Sanatın teorik ve yorumsal altyapısıyla sanat eleştirisi
ve metodolojik birlik görülebilir. Sanatçının ürettiği eser ya da sanatsal
oluşum eleştiriye değer bir çalışma alanını oluşturmaktadır. Sanatın doğuşundan
bu yana eserler veya sanat biçimlerinin her dönemde belirli koşullar altında
eleştirildiği ve yorumlandığı dikkate alınır. Bu anlamda eleştirel yöntemlerde
yaygın olarak kullanılan, Erwin Panofsky tarafından oluşturulan ve geliştirilen
ikonoloji ve ikonografi eleştiri yöntemi, sanat eserlerinin ele alınmasında
dikkat çekici sonuçlar doğurmuştur. Bu anlamda Panofsky’nin ikonoloji ve
ikonografi yöntemi bu bölümde ele alınmış ve seçilen eserler Panofsky’nin
belirlemiş olduğu, ön ikonografik inceleme, ikonografik çözümleme ve ikonolojik
yorum başlıkları dikkate alınarak yorumlanmıştır. Bu yöntemle sanat eserlerinin
daha doğru bir biçimde değerlendirilebileceği ön görülmüştür. Bu doğrultuda
yapılan sanat eseri çözümlemesi sanatçının ortaya koyduğu yapıtların görünmeyen
gizemlerini ortaya çıkarmakta, bu da sanat eserinin gerçekliğini ortaya
koymaktadır.
Atıf Sayısı :