Melih Cevdet Anday (1915-2002) Ve Toplumcu Eleştirel Yönü
Anahtar Kelimeler
Bu bölüm şair ve yazar
Melih Cevdet Anday’ın toplumcu eleştirel yönüne odaklanmaktadır. Bunu yaparken
de yazarın gazeteci kimliği ile birlikte şair ve yazar olarak kaleme aldığı Raziye
ve Meryem Gibi romanları ile Müfettişler ve Dikkat Köpek Var
adlı oyunları ve bunların yanı sıra “Çare Yok” adlı şiiri ele alınmaktadır.
Anday’ın bir şair olarak kimliğinin öne çıkmasında Orhan Veli Kanık ve Oktay
Rifat Horozcu ile birlikte öncülüğünü yaptığı Garip Hareketi’nin önemli bir rol
oynadığının altı çizilmektedir. Garip Hareketi temel olarak günlük dilin şiir
dili olarak kullanımına dayanmakta ve dilde sadeleşmeyi savunmaktadır. Böylece
sanat ve edebiyatın sadece eğitimli kitleye değil, halka da hitap etmesi
amaçlanmaktadır. Bu amacın Anday’ın gazetecilik yönü ile bir araya gelmesi
yazarın neredeyse tüm eserlerinde toplumsal kaygılardan uzak kalmasının önüne
geçer. Zira Anday’a göre yazar ve şair bir politikacıdan çok daha fazla bir
milletin sözcüsüdür. Bu bağlamda, yazarın dilde sadeleşme ve edebiyatın halka
da hitap etmesi konusundaki görüşü, bir
anlamda Atatürk’ün Harf Devrimi ve Anday’ın da Atatürk ilke ve devrimlerine
bağlılığı ile ilişkilidir.
Atıf Sayısı :