Ortaokul Fen Bilimleri Derslerinde Scratch Kullanımı
Anahtar Kelimeler
Bu çalışma, günümüzde ortaokul öğrencileri tarafından yaygın
olarak bilinen ve kullanılan bir görsel kodlama ortamı olan Scratch hakkında
bilgi vermek ve fen eğitimi alanında ülkemizde nasıl kullanıldığını göstermek
amacıyla hazırlanmıştır. Alan yazın incelendiğinde ortaokul fen bilimleri dersi
öğretmenlerinin konu anlatımı, konu tekrarı ve test uygulanması amacıyla
destekleyici bir uygulama olarak Scratch’ı kullandığı, bazen de öğrencilerin
kodlama ve oyun hazırlama sürecine dâhil olduğu görülmektedir. Scratch ile
kodlama yapılan fen etkinliklerinin öğrencide başarıyı, derse katılımı,
motivasyonu, bilgi işlemsel düşünme becerisini arttırmada olumlu etkilerinin
olduğu ve dersi daha eğlenceli hale getirdiği görülmektedir. Teknolojideki gelişmelerle üretilen
programlanabilir robot eğitim setlerinin piyasaya sürülmesi, fen eğitiminde bu
alanda yapılan çalışmalara da öncülük etmiştir. Scratch’ın bu gelişmelerle
birlikte sadece kodlama aracı olmaktan çıkıp robotik için kodlama aracına
dönüştüğü görülmektedir. Fen eğitiminde robotik kodlama uygulamaları içeren
tezlerde, Scratch’ın genellikle öğrencilere kodlama eğitimi verilmesi için
kullanıldığı, robotların programlanmasında ise benzer mantıkta çalışan mBlock
veya diğer kodlama programlarının kullanıldığı görülmektedir. Öğrenciler
genelde gruplar halinde çalışmakta, fen müfredatına uygun olarak verilen
problem durumu çerçevesinde çözüm yolları düşünmekte ve buna yönelik
algoritmaları oluşturmaktadırlar. Ardından kodlama platformunda kodlamalarını
oluşturup kendilerine verilen robotik malzemelerle kodları robotik düzeneğe
aktarmakta ve düzeneği çalıştırmaktadırlar. Bu tip çalışmalarda sınıfta
öğrenciler aktif bir rol almaktadır, öğretmen de kodlama hatalarının
düzeltilmesi, robotik setlerinin çalıştırılması, hazırlanan tasarımların fen
içeriğine uygunluğu açısından yol gösterici konumundadır.
Atıf Sayısı :