Yeniler Grubu

Yayın Yılı: 2023
Sayfa Sayısı: 243-262
Kitap Dili : Türkçe

Anahtar Kelimeler


“Yeniler Grubu” toplumcu gerçekçi sanat anlayışıyla Türk resim sanatında ortaya çıkan ilk gruplardan biridir. Güzel Sanatlar Akademisi’nde resim bölümü başkanlığına getirilen Léopold Lévy yağlıboya atölyelerinde çalışan yetenekli öğrencileri seçip asistanlarıyla yapılandırdığı kendi atölyesini kurmuştur. Léopold Lévy’nin ilk atölyesinden mezun olan bu öğrencilerin birçoğu Türk resminde yeni bir dönemi başlatmışlardır. Yeniler Grubu 3 Ocak 1940’taki Talebe Sergisi ile akademide yeni bir tartışma ortamı açarak 1940’lı yıllarda çalışmalarını gerçekleştirmeye başlamışlardır. Yeniler Grubu, sanat alanında Batı sanat akımlarının etkisinde kalan “D Grubu”nun aşırı biçimciliğine karşı bir tepkide bulunmuş, Türk resim sanatında toplumsal gerçekçilik yaklaşımını benimseyerek, toplumun sorunları ve günlük yaşamını resimlerine yansıtmayı amaçlamıştır. Bu bağlamda 1950’li yıllara kadar toplumsal gerçekçi sanat anlayışı, sanatçıların toplumun sorunlarını dile getirdiği önemli bir süreç olmuştur. Bu süreçte Yeniler Grubu ressamları batı tarzı estetik anlayışı ve Anadolu içselliği ile doğayı yeniden çözümlemişlerdir. 10 Mayıs 1941 yılında Beyoğlu’ndaki Matbuat Umum Müdürlüğü Binasında yapmış oldukları “Liman Resimleri Sergisi” ile tanınan Yeniler Grubu, 1941-1952 yılları arasında ondan fazla sergi düzenlemiş ve ilk iki sergi belirlenmiş bir konu başlığı etrafında yapılan sergiler iken sonraki sergilerde sanatçılar kendi serbest temalı yapıtlarıyla katılım göstererek yurt içinde birçok sergi düzenlemişlerdir. Sonraki yıllarda Yeniler Grubunun toplumsal içerikten uzaklaşıp soyut resme yönelmesi ve dönemin sosyo-politik ortamında Yeniler Grubu’na yöneltilen baskıcı tutumlar dağılmadaki başlıca etkenler olmuş ve Yeniler Grubu 1952 yılında dağılmaya karar vermiştir. Grup son sergilerini gerçekleştirdikten sonra da dağılmıştır. Sonuç olarak Yeniler Grubu; Batı’daki sanat akımları ve estetik anlayışlardan etkilenen D Grubu’na karşı toplumsal gerçekçiliği savunmuş ve sanatta içeriğe önem vererek resimlerini sade ve anlaşılır bir dille ifade etmişlerdir. Dolayısıyla Yeniler Grubu sanatçıları, Batı’dan etkilense de eserlerinde daha özgün ve kendilerine ait bir tarz oluşturma yoluna giderek Türk resminde ulusallık, yöresellik ve yerellik gibi unsurlar sorgulanmaya başlamış, bu sorgulama sonucunda Türk resim sanatı yeni bir döneme girmiş ve yerel unsurların vurgulandığı yeni bir tarz doğmuştur.

Bu kitabın bölümleri bulunmamaktadır.

Atıf Sayısı :