Hakikat Sonrası Çağı Bağlamında Sanatta Söylemin Yapısal Değişimi Ve Seramik Sanatına Yansımaları

Yayın Yılı: 2024
Sayfa Sayısı: 65-84
Kitap Dili : Türkçe

Anahtar Kelimeler


Hakikat Sonrası Çağı, günümüz dünyasında bilgi ve gerçeklik anlayışındaki değişimi ifade eden bir kavram olarak öne çıkmaktadır. Bu kavram büyük oranda ‘’Büyük Anlatılar’ın’’ geçerliğini yitirmesi ve atalarımızın mutlak zaman düşüncelerinin yerine Isaac Newton’un göreceli gerçekliğinin geçmesi ile ilişkilidir. Hakikat sonrası tanımı, ilk kez Sırp asıllı Amerikalı oyun yazarı Steve Tesich tarafından 1992 tarihli ‘’Yalanların Rejimi’’ makalesinde dile gelmiştir. 2004 yılında ise Ralph Keyes’in ‘’Hakikat Sonrası Dönem’’, isimli kitabının başlığında yeniden görülür. Oxford Sözlüğü ise ilgili terminolojiyi 2016 tarihinde yılın kelimesi olarak ilan etmiştir. Hakikat Sonrası Çağı, post modern dönemin bir çıktısı olarak gündeme gelir ve argümanlarını oluşturur. Bu çağ, birçok alanı etkisi altına alması dolayısıyla sanatın üretim ve tüketim biçimlerine de etkisi olmuştur. Dolayısıyla bu durum sanatta değer yargıların yeniden sorgulanmasına neden olmuştur. Sanat bu değişimi yansıtan bir alan olarak post modernitenin dinamiklerini, toplumsal ve kültürel dönüşümlerini sorgulayan bir ortam sunmuştur. Bu çağda sanat, genellikle bilgi ve gerçeklik arasındaki sınırları bulanıklaştıran, izleyiciyi aktif bir katılımcı haline getiren ve dönemin etkilerini sorgulayan bir biçim almıştır. Sanatçılar, geleneksel anlatı biçimleri yerine çoklu perspektifleri ve aynı koşullar altında alternatif gerçeklikleri ele alan ve sorgulayan eserler üretmiştir. Bilgi ve gerçeklik anlayışındaki köklü değişimlerin yaşandığı bir dönem olarak bu çağda, sanat hem bilgi üretiminde hem de gerçeklik algısında önemli bir rol oynar. Çağa özgü seramik sanat çalışmalarında da bu türden etkilerin yoğun bir şekilde yansıdığı ve yaşandığı görülmektedir. Bu doğrultuda Alman filozof Hans George Gadamer’in ‘’Erlebnis, Erfahrung ve ‘’Einfühlung’’ kavramları, sanatta yaşanan bu dönüşümleri yorumlama ve anlamada çok önemli bir çerçeve sunar. Bu araştırmada hakikat sonrası döneme özgü olgular, Hans G. Gadamer’in ilgili kavramları özelinde ele alınmış, hakikat sonrası üretilen sanat ve çağdaş seramik uygulamalar üzerinden niceliksel ve niteliksel olarak neye karşılık geldiği açıklanmaya çalışılmıştır.

Bu kitabın bölümleri bulunmamaktadır.

Atıf Sayısı :