Göstergelere Henri Cartier-bresson Çerçevesinden Bakmak
Anahtar Kelimeler
Henri Cartier Bresson, toplumsal ve kültürel temalar üzerinden belge niteliğine ulaşmış fotoğraflarıyla, 20. yüzyılın en önemli fotoğrafçılarından biri olarak kabul edilmektedir. Önemli bir fotoğraf ajansı olan Magnum Photos’un kurucularından olan fotoğrafçı, bu bağlamda da uluslararası bir tanınırlığa kavuşmuş, 2004 yılında ise aramızdan ayrılmıştır. Cartier Bresson fotoğrafları, sadece belge olma açısından ya da estetik açıdan değil, aynı zamanda fotoğraf disiplini üzerinden gerçekleştirilecek göstergebilimsel bir inceleme için de zengin bir çalışma alanı sunmaktadır. Bu çalışmanın amacı Cartier Bresson fotoğrafları üzerine göstergebilimsel bir inceleme yapmaktır. Bu bağlamda fotoğraflar göstergebilim açısından genel olarak; karar anı, doğallık, mekân, konumlandırma, kültürel göstergeler, toplumsal normlar ve bunlara bağlı olarak anlam yaratma üzerinden değerlendirmiş, bazı kavramlar üzerinde durulmuştur. Çalışmanın kavramsal çerçevesi; genel olarak göstergebilim ve görüntüsel gösterge açıklamaları ile, özelde ise Henri Cartier Bresson ve fotoğraflarıyla ilgili kavram çalışmalarıyla oluşturulmuştur. Çalışmanın başlığında da yer verilen “göstergeler” üzerinden bir çalışma gerçekleştirmek, öncelikle göstergebilime değinmeyi gerekli hale getirmiştir. Çalışmanın ilerleyen bölümlerinde fotoğraf disiplini ele alınmıştır. Çalışmanın son bölümünde fotoğraf alanından örnekler ile ilgili göstergebilimsel kavram çalışmalarına yer verilmiştir. Literatür tarama yönteminden ve göstergebilimden yararlanılmış olan çalışmanın görsel örneklemini, Türkçeye çevrilmiş adlandırmaları ile; “Saint-Lazare Garı’nın Arkasında”, “Belirleyici an”, “Silifke-Türkiye” ve “Dar Güneşli Sokaklarda İki Çocuk” fotoğrafları oluşturmuştur. Görsel literatürde yazma üzerine teşvik eden fotoğraflar çok fazladır. Dolayısıyla çalışma, Henri Cartier Bresson’ın öne çıkan bazı fotoğraflarının incelenmesi ile sınırlandırılmıştır.
Atıf Sayısı :