Ortadoğu’dan Bir Kadın: Marjane Satrapi Ve Animasyona Dönüşümü Bakımından Persepolis
Anahtar Kelimeler
Araştırmanın amacı, Persepolis
çizgi romanının neden animasyona dönüştürüldüğünün, bir animasyon olarak nasıl
betimlendiğinin incelenip analiz edilmesidir. Araştırma üç başlık altında
oluşturulmuştur. İlk olarak 2000 yılında kitap olarak basılan, 2007 yılında
animasyona dönüştürülen Persepolis’in, otobiyografik bir çalışma olması
bakımından, sanatın iyileştirdiği ve geliştirdiği kişiler için örnek
gösterilebilecek yaratıcısı Marjane Satrapi’nin makalenin birinci bölümünde
genel yaşam öyküsü anlatılmaktadır. İkinci bölümde animasyon film tarihi ile
ilgili kısa bilgi verilerek Persepolis’in animasyon olarak beyaz perdeye
aktarılması düşüncesi anlatılmaktadır. Üçüncü bölümde ise Persepolis,
animasyondaki olay örgüsü üzerinden eleştirel bir yaklaşımla analiz
edilmektedir. Özellikle Ortadoğu ülkelerinde
kadınlar, yaşanan savaşlar ve iç karışıklıklarda ciddi mağduriyetler
yaşamaktadır. 1980’lerde kadınların İran’da maruz kaldığı tutumun, günümüz 21.
yüzyılında Afganistan’da yaşanmaya başlandığı görülmektedir. Tarih, yer ve kişiler
değişse de tekrarlanmaktadır. Kadının -ki bu durum erkek cinsiyeti için de
geçerlidir- kendi eksikliklerinin ve yeterliklerinin farkına varmasıyla ‘kendi’
olabilmesi mümkündür. Araştırmada Marjane Satrapi üzerinden, kadınların kendi
başlarına var olabilmeleri için toplumda sadece eş ve anne olarak değil,
meslekî kimlik gibi farklı alanlarda da var olması gerektiği görülmektedir.
Ancak bu yaşamsal gereklilikler sağlandığında animasyon renklenebilmektedir.
Persepolis, tarihsel süreçte öncesi ve sonrasına bakıldığında toplum üzerindeki
formelleştirme ve rutinleştirme sürecinin doğrudan görülebileceği bir animasyon
filmdir. Renklendirilmesinden kullanılan müziklere, kukla metaforuna kadar
bütünlüklü ve birbirini destekleyen bu filmde Marjane Satrapi, kendi kökenini,
tarihini ve ‘var oluşunu’ konu edinmiştir.
Atıf Sayısı :