Özgün Seramik Uygulamalarda Şaman Töreni Sembollerinden İz Düşümleri
Anahtar Kelimeler
Şamanların uygulamalarıyla,
çağdaş sanatçıların eser üretim süreçlerinde yaşadıkları deneyimler arasında
benzerlikler ve dolaylı ilişkiler olduğu öne sürülmektedir. Şamanizm, tarih
boyunca birçok farklı medeniyet tarafından benimsenmiş ve uygulanmış,
maneviyata dayalı bir sistemdir. Bu geleneği benimseyen toplumlarda, doğadaki
tüm canlı ve cansız varlıkların özünde bir ruhun barındırıldığı düşüncesi
hakimdir. Şamanlar, geleneksel olarak fiziksel ve ruhani dünyaları kontrol etme
ve bu dünyalarla iletişim kurma yeteneğine sahip olduklarına inanılmıştır.
Bunlara ek olarak, rehberlik ve şifa verme rollerini de üstlenmişlerdir. Bu
çalışmada, şamanların ritüel uygulamaları ele alınmıştır. Ritüeller sırasında
şamanların transa girip dünyadan soyutlanma eğilimleri dikkat çekicidir. Ritüel
uygulamaları sırasında şamanların, ruhlarla kuracakları iletişimi güçlendirmek
için çeşitli büyülü özelliklere sahip objelere başvurdukları ve bu objelerden
güç aldıkları anlaşılmıştır. Şamanlar, düzenledikleri törenler sırasında
fiziksel dünyayla ve insanlarla olan bütün ilişkilerini keserler. Şamanların
yaşadığı cezbe hali, güncel sanatçıların eserlerini üretme aşamasında
yaşadıkları farklı boyuta geçerek yaratıcılıklarını ortaya koyma sürecine
benzemektedir. Bu aşamada, sanatçıların eser yaratım süreçleri, şamanların
uyguladıkları törenler sırasında yaşadıkları dünyadan kopuş deneyimine oldukça
yakındır. Öte yandan, sanatçıların kullandıkları malzemeler de, tıpkı
şamanların tören uygulamalarında kullandıkları nesneler gibi kendilerine özel
uygulama araçları olarak değerlendirilebilir. Şamanlar ve çağdaş sanatçılar
arasındaki duygu durumu, sanatsal seramik çalışmaları üretim sürecinde
hissedilmeye çalışılmıştır. Böylece, şamanlara ait objeler seramikle yeniden yorumlanarak
değerlendirilmiştir. Araştırmayla elde edilen sonuçlarda, şamanların törenler
sırasında kullandıkları objeler ve semboller ile çağdaş seramik sanatı arasında
ne gibi ilişki olabileceği aydınlatılmaya çalışılmıştır.
Bu kitabın bölümleri bulunmamaktadır.
Atıf Sayısı :