Soyut Sanatın Türk Resmine Yansımaları Ve Adnan Çoker Örneği
Anahtar Kelimeler
Türk Resim sanatı, 18. yy.’da Osmanlı batılılaşmasına bağlı
olarak gelişmeye başlamıştır. Daha önceleri minyatür, hat gibi geleneksel
sanatlarla sınırlı olan Türk sanatında batılı tarzı resim anlayışı gelişmiştir.
İlerleyen yıllarda Sanayi-i Nefise gibi okulların açılması ile de beraber batı
sanatını takip etme olanakları daha da artmıştır. Uzun yıllar boyunca yurt
dışına sanatçılar gönderilip orada güncel sanatı takip eden sanatçılar
Türkiye’ye döndüklerinde öğrendiklerini Türk sanatına yansıtmışlardır. Moden
sanatın yaşandığı bu dönemlerde batıdaki en önemli eğilimlerden olan soyut
sanatın Türk sanatına yansıması da bu sayede olmuştur. Özellikle 1950’li
yıllardan sonra türkiye’de soyut sanat hareketi önemli bir ivme kazanmıştır. Bu
dönemim en önemli ve en bilindik sanatçılarından biri de Adnan Çoker’dir. Bu yazının amacı Adnan Çoker’in soyut sanatçı olarak
Türkiye’deki yeri ve önemi açıklanmaya çalışılmaktır. Adnan Çoker’in
anlaşılabilmesi için Türkiye’deki soyut sanatın anlaşılması gerekmektedir.
Türkiye’deki soyut sanatın anlaşılması için de Batıdaki soyut sanatın
anlaşılması gerekmektedir. Bu yüzden bu yazı üç bölüme ayrılmıştır: Birinci
Bölüm’de soyut sanatın batıda nasıl ortaya çıktığına değinilmiştir. İkinci
Bölümde soyut sanatın Türkiye’deki gelişimi açıklanmaya çalışılmıştır. Üçüncü
bölümde ise Adnan Çoker’in hayatı, eserleri ve soyut sanatçı olarak Türk
sanatındaki yeri açıklanmaya çalışılmıştır. Bu yazının oluşturulmasında nitel araştırma yöntemi
kullanılmıştır. Bu süreçte kaynak olarak kitap, tez, makale ve internet
ortamında konu ile akalı tarama ve yapılmıştır.
Bu kitabın bölümleri bulunmamaktadır.
Atıf Sayısı :