Fen Eğitiminde Bir Öğrenme Aracı Olarak Dijital Öyküler

Yazar: Yılmaz Kara
Yayın Yılı: 2023
Sayfa Sayısı: 63-84
Kitap Dili : Türkçe

Anahtar Kelimeler


Bu bölümde doğada gerçekleşen olayları, bu olaylarda rol alan unsurları ve öğrencilerin günlük yaşantısında karşılaşması olası olayları konu edinen fen eğitiminde işe koşulabilecek bir öğrenme aracı olarak dijital öyküler ele alınmıştır. Dijital öykü, olay, kişi ya da olguların belirli bir olay akışı içinde dijital nesneler kullanılarak bilgisayar ortamında öykü haline getirilmesiyle oluşan ürünlerdir. Dijital öykülerin iki temel boyutu vardır. Bunlardan birincisi öykü boyutudur. Öyküler yaşanmış deneyim ya da olayların belirli bir olay akışı içinde sunulmasıyla ortaya çıkmaktadır. İkinci boyut ise dijital ya da çoklu ortam boyutudur. Çoklu ortam ifadesi birden fazla duyu organına hitap eden araçlar için kullanılmaktadır. Dijital öyküler görsel ve dijital öğrenme nesnelerinin gelişigüzel bir araya getirilmesi sonucu oluşturulan araçlar değildir. Bir çoklu ortamın dijital öykü olarak sınıflanması için dijital öykü öğelerini taşıması gerekmektedir. Dijital öykülerin sahip olması gereken öğelere ilişkin en güncel ve alan yazında kabul gören tanımlamaya göre bu öğeler bakış açısı, duygusal etkileşim, üslup, sözlü anlatı, müzik, video ve performansın rolü, yaratıcılık, özgünlük ve yaratıcı düşünce ve zaman, öykü uzunluğu ve ekonomi olarak sıralanmıştır. Gerek dijital öykü öğeleri gerekse öykünün işlevleri ve izleyici kitlesine bağlı olarak dijital öyküler arasında birtakım farklılıklar ortaya çıkmıştır. Ayrıca öykü anlatımının eğitim amacıyla kullanıldığı görüldükçe farklılıklar çeşitlenmiştir. Böylece dijital öyküler geleneksel öyküler, öğrenme öyküleri, proje tabanlı öyküler, sosyal adalet ve kültürel öyküler ve yansıtıcı uygulamaya dayalı öyküler başlıkları altında sınıflandırılmaya başlanmıştır. Öte yandan hangi türden olursa olsun dijital öykülerin iyi bir biçimde geliştirilmesi gerekmektedir. Dijital öykü geliştirme süreci ise denilecekleri belirleme, eser arama, öykü panosu oluşturma, revizyon, yapılandırma ve sahneleme basamaklarından oluşmaktadır. Dijital öykü öğelerini barındıran, amacına uygun türde hazırlanan ve geliştirme süreci basamakları dikkate alınarak hazırlanan dijital öyküler nitelikli dijital öykü olarak sınıflandırılmaktadır. Nitelik açısından yeterli dijital öyküler öğretim süreçlerinde geniş bir kullanım alanı sunmaktadır. Özellikle fen eğitimi alanına ve konularına kolaylıkla entegre edilebilecek pek çok öykü geliştirmek mümkündür.
 

Bu kitabın bölümleri bulunmamaktadır.

Atıf Sayısı :