“Yeniler
Grubu” toplumcu gerçekçi sanat anlayışıyla Türk resim sanatında ortaya çıkan
ilk gruplardan biridir. Güzel Sanatlar Akademisi’nde resim bölümü başkanlığına getirilen
Léopold Lévy yağlıboya atölyelerinde çalışan yetenekli öğrencileri seçip asistanlarıyla
yapılandırdığı kendi atölyesini kurmuştur. Léopold Lévy’nin ilk atölyesinden
mezun olan bu öğrencilerin birçoğu Türk resminde yeni bir dönemi başlatmışlardır.
Yeniler Grubu 3 Ocak 1940’taki Talebe Sergisi ile akademide yeni bir tartışma
ortamı açarak 1940’lı yıllarda çalışmalarını gerçekleştirmeye başlamışlardır. Yeniler
Grubu, sanat alanında Batı sanat akımlarının etkisinde kalan “D Grubu”nun aşırı
biçimciliğine karşı bir tepkide bulunmuş, Türk resim sanatında toplumsal
gerçekçilik yaklaşımını benimseyerek, toplumun sorunları ve günlük yaşamını
resimlerine yansıtmayı amaçlamıştır. Bu bağlamda 1950’li yıllara kadar
toplumsal gerçekçi sanat anlayışı, sanatçıların toplumun sorunlarını dile
getirdiği önemli bir süreç olmuştur. Bu süreçte Yeniler Grubu ressamları batı
tarzı estetik anlayışı ve Anadolu içselliği ile doğayı yeniden çözümlemişlerdir. 10 Mayıs 1941
yılında Beyoğlu’ndaki Matbuat Umum Müdürlüğü Binasında yapmış oldukları “Liman
Resimleri Sergisi” ile tanınan Yeniler Grubu, 1941-1952 yılları arasında ondan
fazla sergi düzenlemiş ve ilk iki sergi belirlenmiş bir konu başlığı etrafında
yapılan sergiler iken sonraki sergilerde sanatçılar kendi serbest temalı
yapıtlarıyla katılım göstererek yurt içinde birçok sergi düzenlemişlerdir. Sonraki
yıllarda Yeniler Grubunun toplumsal içerikten uzaklaşıp soyut resme yönelmesi
ve dönemin sosyo-politik ortamında Yeniler Grubu’na yöneltilen baskıcı tutumlar
dağılmadaki başlıca etkenler olmuş ve Yeniler Grubu 1952 yılında dağılmaya
karar vermiştir. Grup son sergilerini gerçekleştirdikten sonra da dağılmıştır.
Sonuç olarak Yeniler Grubu; Batı’daki sanat akımları ve estetik anlayışlardan
etkilenen D Grubu’na karşı toplumsal gerçekçiliği savunmuş ve sanatta içeriğe önem
vererek resimlerini sade ve anlaşılır bir dille ifade etmişlerdir. Dolayısıyla
Yeniler Grubu sanatçıları, Batı’dan etkilense de eserlerinde daha özgün ve kendilerine
ait bir tarz oluşturma yoluna giderek Türk resminde ulusallık, yöresellik ve
yerellik gibi unsurlar sorgulanmaya başlamış, bu sorgulama sonucunda Türk resim
sanatı yeni bir döneme girmiş ve yerel unsurların vurgulandığı yeni bir tarz doğmuştur.
Bu kitabın bölümleri bulunmamaktadır.
Atıf Sayısı :