Felt Art And Cultural Connection Point: İstanbul/keçe Sanatı Ve Kültürlerin Bağlantı Noktası

Yazar: Didem Atiş
Yayın Yılı: 2018
Sayfa Aralığı : 13-24
Kitap Dili : Türkçe

Bu metinde, insanların dünyaya geldikleri günden bu yana doğal kaynakları kullandıkları ve bilgilerini nesiller arasında aktardıkları ve kültürel değerlerini oluşturdukları belirtilmektedir. Kültürel değerler, toplumlarda mevcut olan içsel veya dışsal nedenlerden dolayı sürekli değişmektedir. Bu nedenler arasında savaşlar, göçler veya kuraklık gibi doğal afetler yer alabilir. Tarih öncesi dönemlerde, insanların yiyecek ve barınak bulduktan sonra en büyük ihtiyaçları dış etkenlere karşı kendilerini korumak için vücutlarını örtmekti. Bu amaçla, öncelikle çeşitli hayvanların derilerini kullandılar ve daha sonra insanlık tarihinde bilinen en eski tekstil malzemesi olan keçeyi keşfettiler. Keçe, \"yünlü veya kürksüz yünün dövülerek elde edilen kaba kumaş\" anlamına gelir. Keçenin ilk kez nasıl yapıldığı ve kullanıldığına dair kesin veriler bulunmamaktadır. Keçe hakkında ilk yazılı belge, Homeros'un İlyada'sında yer almaktadır ve burada Odysseus'un keçe ile kaplı bir miğfer giydiği belirtilmektedir. Keçe kumaşın en eski buluntuları Kopenhag Ulusal Müzesi'nde bulunmaktadır ve M.Ö. 1600'e tarihlenen bazı keçe parçalarının bugünkü Almanya'ya kadar izlenebildiği belirtilmektedir. Hitit çivi yazıtlarında (M.Ö. 1750-700) tanrıların ve soyluların miğferlerinde keçe kumaş olduğu bilinmektedir ve bu miğferler daha sonra Frigler (M.Ö. 1200-700) tarafından da kullanılmıştır. M.Ö. 3. yüzyılda Pazyryk Mezarları'nda yapılan kazılarda keçe kumaş yine buluntular arasında yer almaktadır. 2. yüzyılda yaşayan Mahmud el-Kaşgari, ünlü eseri Dīwān Lughāt al-Turk'te Oğuz dilinde \"keçe\" kelimesinin karşılığı olan \"kiviz, küvüz, kidhiz, kiyiz\" kelimelerini kullanmıştır. Bilindiği gibi Türkler, Orta Asya'nın bozkırlarında tarih sahnesine çıkmışlardır. İskitler, Hunlar, Göktürkler ve Uygurlara ait sözlü, görsel ve yazılı kaynaklarda keçenin kullanımıyla ilgili birçok veri bulunmaktadır. Keçe, soğuk iklimlerde ısıtıcı etkisi, sıcak iklimlerde serinletici etkisi ve su geçirmez olması nedeniyle, göçebe bir yaşam tarzını sürdüren Orta Asya Türkleri tarafından kullanılmıştır. Keçe sanatı Türk kabileleri tarafından Anadolu'ya getirilmiş ve burada kullanılmaya devam etmiştir.(AI)

Kitap Adı: Gri/s Artwork Texts
Yayın Yılı: 2018
Sayfa Sayısı: 157
DOI: 10.37609/akya.1850
Kitap Dili : Türkçe
Kitaba Git
Bölüm Adı Yazar Adı Detay
Space Of Distance And Distance In Space/mekan Olarak Mesafe Ve Mesafe Olarak Mekan Kevser Akçıl Bölümü Görüntüle
Felt Art And Cultural Connection Point: İstanbul/keçe Sanatı Ve Kültürlerin Bağlantı Noktası Didem Atiş Bölümü Görüntüle
Here And Gone/bir Var Bir Yok Şive Neşe Baydar Bölümü Görüntüle
Spring Of Humanity / İnsanlık Baharı Onur Karaalioğlu Bölümü Görüntüle
Time-timeless-space-spaceless Tales/ Zaman-zamansız-mekan-mekansız Masallar Neslihan Özgenç Erdoğdu Bölümü Görüntüle
Artgame As An Open Work: A Progressive Kaleidoscope/ Açık Yapıt Olarak Sanat Oyunu: A Progressive Özge Sayılgan, Yüce Sayılgan Bölümü Görüntüle
The Sculpture at the Time of Globalization; Vision of a Sculptor Formed in the 20th Century/ La Escultura En La Epoca De La Globalizacion; Vision De Un Escultor Formado En El Siglo Manuel Adsuara Ruiz Bölümü Görüntüle
From The Dancing Step To The Paintbrush And The Camera Movement/ Del Paso Al Picel Y Al Movimiento De Camara Rubén Díaz De Greñu Marco Bölümü Görüntüle
The Errant Line/ La Linea Errante Joaquin Escuder Viruete Bölümü Görüntüle
Crossing Glances: Notes On Intercultural Dialogue Between East And West Throug Their Mutual İnfluences In The Pictorial Scope Miriam Balaguer Bölümü Görüntüle
The Death And Emptiness Of The Body In Funerary Sculpture/ La Muerte Y El Vacio Del Cuerpo En La Escultura Funeraria Bartolomé Palazón Cascales Bölümü Görüntüle
Maya Deren’s Legacy As A Narrative Thread In The Movie Assassin’s Creed: The Sacred Beauty Of Audiovisual Violence In A Fictitious Interfaith Context Juan Bernardo Pineda Bölümü Görüntüle

Atıf Sayısı :