Bu bölümde, Seda Erzi tarafından yazılan \"Schadenfreude'nin Gelişimsel Psikoloji Perspektifinden İncelenmesi\" başlıklı bölümün özeti verilmektedir. Schadenfreude, bir kişinin acısının başkalarında sempati uyandırmasına rağmen, bazen başkalarının acısı veya üzüntüsü, bunu gören kişinin hoşuna gidebilir. Bu durum, literatürde Almanca \"schadenfreude\" kelimesiyle ifade edilmektedir. Schadenfreude, Heider (1958) tarafından bir uyumsuz duygu olarak tanımlanmaktadır çünkü aktör iyi hissederken, hedef aynı anda kötü hisseder. Schadenfreude, 1950'lerden bu yana araştırmacılar tarafından bahsedilmesine rağmen, terim 25 yıldır psikoloji literatüründe incelenmektedir. Wang, Lilienfeld ve Rochat'ın (2019) inceleme çalışmasında, schadenfreude sosyal, kişilik ve gelişimsel psikoloji perspektifleri açısından incelenmiştir. Bu inceleme, gelişimsel psikoloji perspektifi kapsamında schadenfreude'yi inceleyen ilk inceleme çalışmasıdır. Bu derlemede, yaş, cinsiyet gibi sosyodemografik değişkenler açısından farklılık gösteren katılımcıları ve ahlaki değerlilik, kıskançlık, prososyal davranışlar gibi farklı değişkenleri içeren çalışmalar gözden geçirilerek schadenfreude gelişimsel psikoloji perspektifi açısından incelenmektedir. Schadenfreude'nin bir öz farkındalık duygusu olarak sınıflandırılması düşünülmektedir. Öz farkındalık duyguları, özün değerlendirilmesi açısından temel duygulardan farklılık gösterir. Bireyler bir şey kötü olduğunda üzülür ve üzüntü temel bir duygudur, ancak bu üzücü şeyin kendi yüzünden olduğunu düşündüklerinde suçluluk hissederler. Benzer şekilde, başkalarına kötü bir şey olduğunda, kendi standartlarına, özsaygılarına göre değerlendirmeler yaparlar ve schadenfreude hissedebilirler. Schadenfreude'nin hem öz farkındalık hem de ahlaki bir duygu olarak düşünülebileceği düşünülmektedir. Rudolph ve Tscharaktschiew (2014) incelemelerinde schadenfreude'yi bir ahlaki duygu olarak sınıflandırmışlardır. Bu çalışmada, schadenfreude gözlemci odaklı bir ahlaki duygu olarak kategorize edilmiştir, örneğin utanç aktör odaklı bir duygudur çünkü aktörün kendi davranışını değerlendirirken, schadenfreude hedefin davranışını ve gözlemcinin hislerini içerir. Ayrıca, nedenin kontrol edilebilirliğine göre ahlaki duyguları sınıflandırmışlardır.(AI)
Atıf Sayısı :