İlerici Armonisi’nde Akor Bağlanışları Ve Marş Armonik Yürüyüş
Anahtar Kelimeler
Bu çalışmanın amacı, Türk müziğinin çoksesli olarak icra edilip edilemeyeceği tartışmasına katkı sağlamak yerine, Türk müziğinin armonilenmesine dair yayınlanmış tek kuram olan Kemal İlerici armoni sisteminin temelini oluşturan marş armonik kalıp yürüyüşünün daha anlaşılabilir olmasına katkı sağlamaktır. Türk müziğinde çokseslilik çalışmalarının tarihsel süreci incelenmiş ve Kemal İlerici'nin önerdiği dörtlü armoni sisteminde akorların oluşumu, akor bağlantıları ve marş armonik kalıp yürüyüşü hakkında teorik bilgiler verilmiştir. Türk müziğindeki çokseslilik çalışmaları, Mehteran Takımı'nın yerini çok sesli bando müziğinin almasıyla başlamıştır. Daha sonra Cumhuriyet döneminde Türk Beşleri adıyla anılan besteciler, halk müziklerinden faydalanarak çoksesli eserler bestelemişlerdir. Bu dönemde dörtlü armoni sistemi kullanılmıştır. Kemal İlerici ise Türk müziği dizileri üzerinde uygu-layarak yeni bir armoni sistemi geliştirmiştir. İlerici armonisinde temel akorlar, Batı müziği armonisinde olduğu gibi üçlülerden oluşmaktadır. Bu çalışma, Türk müziğinin armonilenmesine dair önemli bir kuram olan İlerici armoni sisteminin anlaşılmasına katkı sağlamaktadır.(AI)
Atıf Sayısı :